Kampeertrends & noviteiten voor 2024

Deel

Gekopieerd

Ook dit jaar worden er weer volop primeurs getoond aan het Nederlandse publiek. In dit artikel kijken we naar de belangrijkste trends en noviteiten.

Trend: Duurzaamheid

Vrijwel alle camper- en caravanfabrikanten zijn bezig met duurzaamheid. Sowieso in de fabrieken waarbij zonnepanelen worden gebruikt voor onder andere de verlichting in de productiehallen. Ook dichtbij huis: een goed voorbeeld is Karsten Tenten in Nederland dat zelfs volledig CO2-neutraal produceert.

Duurzaamheid komt ook terug in de kampeermiddelen zelf: Karsten lanceerde vorig jaar een gezinstent die grotendeels gemaakt wordt uit tentdoek van gerecyclede spijkerbroeken. Bij de tenten en voortenten zien we een belangrijke primeur bij REDA, een Nederlands familiebedrijf dat al 33 jaar voortenten produceert. De REDA Green 300 is een caravanvoortent waarvoor speciaal tentdoek is gebruikt dat met behulp van zilverionen de lucht zuivert: 4 vierkante meter is voldoende om de jaarlijkse uitstoot van één personenauto te compenseren. Andere duurzame innovaties zien we dit jaar bij de meubelstoffen in caravans (LMC, Dethleffs) waarvoor gerecyclede petflessen worden gebruikt en er zijn campermerken (Ventje) die FSC gecertificeerd hout gebruiken voor meubels in de campers en de wagens isoleren met schapenwol.

Electrische campers

Als het gaat om duurzaamheid zijn elektrisch aangedreven campers ook een ‘hot topic’, Elektrische campers zijn er ook op de beurs, zoals Fixxter, Tonke en nieuw zijn de merken Ventje en Outbase, die de elektrisch aangedreven Volkswagen ID.buzz hebben omgebouwd tot camper, nog vóórdat VW zelf hun eigen camperprototype heeft getoond. Voor de grotere – en dus zwaardere – zijn de campermerken afhankelijk wat de autoproducenten leveren op het gebied van elektrische basisvoertuigen. Die zijn er al wel, maar voor campers nog ongeschikt in verband met de geringe actieradius.

Zonnepanelen en offgrid

Er is een duidelijke trend om campers nog meer geschikt te maken voor ‘offgrid’: kamperen in de vrije natuur, al is dat niet overal in Europa toegestaan. Campers zijn al grotendeels onafhankelijk van stationaire voorzieningen, doordat ze beschikken over een eigen drinkwatervoorraad, een tank voor afvalwater en doordat ze een eigen gas- en elektrische installatie aan boord hebben. Door die installatie uit te breiden met zonnepanelen en lithiumaccu’s is het mogelijk om voor langere tijd ‘vrij’ te staan. Voor tenten, daktenten en vouwwagens komen er ook steeds meer mogelijkheden om onafhankelijk van de stroompaal te staan, door middel van systemen die hun eigen strook opwekken. Dat gebeurt met zogenaamde PowerStations: draagbare lithumaccu’s die met portable zonnepanelen kunnen worden gevoed.

Trend: Handzaam en compact

Compacte en handzaam: die ontwikkeling zien we terug bij diverse caravan- en campermerken. Allereerst bij de caravans: daar is het ook wel een noodzakelijk ‘kwaad’, om caravan geschikt te maken voor de elektrische auto. Niet iedereen heeft immers een grote Audi eTron of Tesla X voor de deur staan. Al hebben ook deze krachtpatsers te kampen met een sterk afnemende actieradius, met een caravan aan de trekhaak. Stroomlijn en gewicht van de caravan spelen daarbij een cruciale rol. Knaus lanceert daarom de Knaus Yaseo, die de caravanfabrikant speciaal voor de elektrische auto heeft ontwikkeld. Nóg lichter is de Adria Aviva Light, die ook tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te zien is, en er zijn meer merken die afslankoperaties doorvoeren bij de ontwikkeling van caravans, met het oog op de geschiktheid om een EV – Electric Vehicle – als caravantrekker te kunnen gebruiken.

Ook bij de campers lijkt ‘compact’ een trend: we zien steeds korte campers onder de zeven meter, met innovatieve indelingen waardoor de populaire ‘enkele bedden’ in de achterkant van de camper toch mogelijk zijn. Of, zoals bij de Chausson X650: enorm veel binnenruimte, doordat het tweepersoonsbed pas tevoorschijn komt als je het wilt gebruiken: een druk op de knop is voldoende om het uit het plafond omlaag te laten zakken. Zelfs bij de tóch al compacte campervans zien we slimme ruimtebesparende oplossingen en een mooi voorbeeld daarvan is de LMC Innovan 592 met een verschuivend werkblad in de keuken en een onder het bed wegschuivend toilet in de badkamer. Andere opvallende campervans zijn de compleet nieuw ontwikkelde Pilote Atlas en de Rapido V65XL met vier slaapplaatsen: een dwarsbed achterin én een hefbed dat in het plafond zit verstopt.

Trend : 4×4 én slimme look-a-likes

Vierwielaangedreven campers zijn ook een trend, hoewel deze ontwikkeling natuurlijk een beetje in tegenspraak is met de trend duurzaamheid, vanwege het hogere brandstofverbruik van dit type camper. Toch spreekt de stoere uitstraling van een vierwielaangedreven camper veel mensen aan. Er zijn campermerken die daar slim op inspelen met modellen die wél een 4×4-uitstraling hebben, maar ‘gewoon’ met 2WD zijn uitgerust, zoals de LMC, Innovan Active, de Dreamer D51 Trail en de hierboven al eerder genoemde Pilote Atlas in de Trail-uitvoering.

Ford rukt op bij de campermerken

Een trend kun je het niet echt noemen, maar de ontwikkeling is onmiskenbaar: steeds meer merken bouwen hun campers op Ford. Daarmee worden de fabrikanten minder afhankelijk van de Fiat Ducato, die tot voor enkele jaren het vaakst werd ingezet om er recreatievoertuigen van de maken. Fiat kan echter onvoldoende wagens leveren voor de camperbouw, als gevolg van een grote order van Amazon: de pakketjesbezorgdienst die ‘even’ 50 duizend koeriersbussen bestelde bij de Italiaanse autofabrikant. Het gevolg daarvan is dat de campermerken op zoek gingen naar alternatieven, zoals M.A.N., Volkswagen Crafter, Mercedes en vooral Ford die met de Transit een groot aantal campermerken voorziet van basisvoertuigen in de middenklasse.

Trend: Daktenten

Gemak, mobiliteit en flexibiliteit: dat zijn de redenen waarvoor veel mensen kiezen voor de daktent. Je slaapt bovendien niet meer op de koude grond en een daktent past bovendien op vrijwel elke personenauto. Daarmee is de daktent momenteel het snelst groeiende kampeermiddel in Nederland. Het Duitse merk Campwerk introduceert op het event maar liefst twee nieuwe zogenaamde ‘hardshell’ modellen: de Campwerk Good Vibes en de iKamper Blue Dot Voyager. Het Nederlandse merk Dare To Be Different lanceert de Sitta, een softshell daktent met een hoes van vrachtwagendoek als bescherming tegen wind en regen. Het Zweedse merk Thule, bekend van de fietsendragers én van de daktenten, lanceert een compleet nieuw product dat ze – niet geheel onterecht – een ‘revolution in outdoor living’ noemen: een tent die op de trekhaak van de auto vervoert en die je op de plaats van bestemming als een soort daktent uitelkaar vouwt. Je moet het zien om te geloven…

Gerelateerde artikelen