De verstening van campings gaat ten koste van het aantal kampeerplekken

Kampeer & Caravan Jaarbeurs
Kampeer & Caravan Jaarbeurs
02 april 2024
2 min

Vandaag is op feestelijke wijze de eerste haring van een nieuw kampeerseizoen geslagen op Camping Zeeburg in Amsterdam. Met deze ludieke actie viert Stichting Open Camping Dag dat er weer gekampeerd kan worden en vraagt aandacht voor het afnemende aantal kampeerplekken in Nederland. Campings worden in toenemende mate opgekocht door partijen die gras inruilen voor vakantiehuisjes. 

Camping Zeeburg is een bijzondere plek om de opening van het kampeerseizoen te vieren. Eigenaar Toon Weijenborg had geen opvolging en wilde zijn park niet verkopen aan een vastgoedinvesteerder. ‘Ik heb een stichting opgericht die de aandelen van mijn bedrijf heeft overgenomen. Hiermee zorgen we ervoor dat Camping Zeeburg blijft wat het is, het open en duurzame karakter blijft behouden.’ aldus Weijenborg. 

Nationale hobby

Kamperen is één van onze nationale hobby’s. Veel mensen zien het als onderdeel van ons culturele erfgoed, volgens het CBS gaan zo’n 4 miljoen Nederlanders regelmatig kamperen. De meest recente cijfers van de Kampeer en Caravan Industrie laten zien dat het aantal verkochte kampeermiddelen nog steeds stijgt. Daarnaast zitten de Nederlandse campings voor populaire periodes al vroeg vol. Tegelijkertijd verdwijnen kampeerplekken doordat vastgoedeigenaren investeren in de recreatieve sector. Terreinen worden overgenomen en hier worden vervolgens verhuuraccommodaties geplaatst, deze leveren meer op. Het échte kamperen komt zo in het gedrang. Dit is een ontwikkeling die ook speelt in andere Europese landen. 

Budgetvakantie onder druk

Walter Jonker van platform Pretwerk.nl voor recreatieondernemers: ‘In de Nederlandse verblijfsrecreatie ligt de focus op dit moment vooral op het topsegment. Daar vinden de meeste ontwikkelingen plaats. Het budget segment staat sterk onder druk. Dat komt onder andere doordat campings worden omgebouwd naar luxere vakantieparken, de stapeling van lasten- en regeldruk, (bijvoorbeeld toeristenbelasting) en het vinden van bedrijfsopvolging voor een bedrijf met weinig toekomstperspectief. Aan de vraagzijde is er juist veel behoefte aan eenvoudige en budgetvriendelijke accommodaties. Boerencampings (zoals die van SVR en Vekabo) en natuurkampeerterreinen boekten de afgelopen jaren records en camperaars moeten tegenwoordig hun plekje ruim van tevoren reserveren.’

Ruim 450 deelnemende bedrijven

Stichting Open Camping Dag viert de opening van het kampeerseizoen op zaterdag 6 april. Ruim 450 campings en kampeerwinkels openen deze dag hun deuren en organiseren leuke activiteiten. Zo kunnen kampeerders vrijblijvend rondkijken op de camping en alvast voorbereidingen treffen voor hun vakantie. De stichting wordt ondersteund door de gehele kampeerbranche. Het belangrijkste doel van de stichting is om te laten zien hoe leuk het is om te kamperen. 

Gerelateerde artikelen