Nieuws

Tips voor rijden in de bergen

24 augustus 2021

Ga je rijden in de bergen? Dan vraagt dit om een andere rijstijl dan je waarschijnlijk gewend bent. Een oververhitte motor of gloeiendhete remschijven wil je namelijk voorkomen. Daarom wat tips om zo veilig mogelijk de berg op en af te gaan.

De berg op… dat doe je zo:

Toerental niet te laag
Als je de berg opgaat, mag je dat lage toerental even vergeten. Als je de auto in een te hoge versnelling de berg op laat zwoegen, wordt de motor al snel overbelast en te heet. Houd in gedachten: zodra je het gas intrapt nadat je een versnelling omhoog bent gegaan, moet de auto nog gemakkelijk kunnen versnellen. Lukt dit niet of vertraagd de auto zelfs? Dan is het nodig om terug te schakelen.

Koppeling ontzien
Probeer de koppeling te ontzien als je vanuit stilstand optrekt op een helling. Je wilt een zo kort mogelijk ‘slipmoment’ creëren, want een slippende koppeling wordt al snel heet en kan vlug slijten. Het stinkt enorm. Maar erger nog, er bestaat een kans dat dit leidt tot een verbrande koppelingsplaat. En dan wil je voorkomen!

Vergroot de afstand in een file
Kom je in de file terecht als je op de helling staat? Probeer dan de afstand tot je voorligger te vergroten en telkens een groter gat in één keer te overbruggen, zodat je het schakelen kunt beperken. Of gebruik deze afstand om zoveel mogelijk door te rollen in de versnelling. Houd hierbij wel je voet van de koppeling.

Automaat? Kies voor handmatig
Als je in een automaat rijd, kies dan voor handmatige bediening en schakel op tijd terug. Op deze manier maakt de motor wat meer toeren en kan er ook bij het afdalen op de motor worden afgeremd.

En de berg weer af… dat doe je zo:

Rem af op de motor
Om schade aan de remmen te voorkomen bij het afdalen van de berg, rijd dan in dezelfde versnelling als omhoog, zodat de auto afremt op de motor.

Schakel terug
In een te hoge versnelling moet je veel bij remmen en hierdoor gaan de remmen niet alleen stinken, ze kunnen ook oververhit raken en hun remkracht verliezen. Onthoud: haal je de voet van het gas en mindert de auto geen vaart? Dan heb je nog een te hoge snelheid en dien je terug te schakelen.

Rem kort en hard
Kun je niet voorkomen dat je moet bij remmen? Rem dan even hard af, bijvoorbeeld voordat je de bocht in gaat, en houdt de rem niet lange tijd ingedrukt. Zo kunnen de remmen na het korte indrukken weer afkoelen.

Nooit in z’n vrij
Het is levensgevaarlijk om in z’n vrij bergafwaarts te rijden. Je hebt zo geen controle op de auto en bent een ongeleid projectiel.

Geen koppeling bij afremmen motor
Ook dit niet doen: de koppeling (gedeeltelijk) in te houden als je remt op de motor, omdat je zo sneller kunt gaan. Je kunt de auto zo erg beschadigen en het is ook nog eens gevaarlijk.

Sterkste regeneratie-stand bij hybride aandrijflijn
Heeft jouw auto een (plug-in) hybride aandrijflijn? Kies dan de sterkste regeneratie-stand om zo de remmen nog wat meer ontzien. Bovendien laad je ook je accu op.

Ook interessant